• 0522 24 66 19  (Meppel)
    • Vlees met fijne herkomst
    • Eigen worstmakerij
    • Vakmanschap door eigen slagers

Butchery's BBQ Onderzoek 2021

Wij deden onderzoek naar de BBQ-gewoontes van Nederlanders. Meer dan 1.200 BBQ-liefhebbers hebben deze enquête ingevuld.  De respondenten bestaan voor de helft uit mannen en voor de helft uit vrouwen, zodat we een mooi beeld hebben van de BBQ-tradities. De redenen voor dit onderzoek zijn om een beter beeld te krijgen van de barbecuevoorkeuren en hoe wij hier als online slager op in kunnen spelen. Daarnaast zijn er ook opmerkelijke trends en ontwikkelingen uit het onderzoek naar voren gekomen. Hieronder brengen we alvast een aantal uitkomsten in beeld, maar lees vooral verder onder de infographic!

BBQ: een echte Hollandse traditie

Barbecueën is nog altijd een echte Hollandse traditie. Meer dan de helft van de deelnemers (63%) geeft aan vaker dan 15 keer per jaar de grill aan te steken. Daarnaast barbecuet 16% 10 tot 15 keer, en iets meer dan een tiende doet dit minder dan 10 keer per jaar. Een erg klein percentage, namelijk maar 7%, zegt minder dan 5 keer per jaar te barbecueën.

De coronaperiode heeft bijgedragen aan de populariteit van barbecueën dit jaar. Met het wegvallen van de horeca is een gezellige BBQ-avond een uitkomst gebleken; 27% van de deelnemers zegt in de coronaperiode vaker de BBQ tevoorschijn te hebben gehaald. Zeelanders blijken de grootste BBQ-fans; 72% geeft aan vaker dan 15 keer per jaar te barbecueën. In Groningen wordt de BBQ het minst vaak aangestoken.

In weer en wind, maar zonder collega’s

Nederlanders blijken zich weinig aan te trekken van slecht weer; 60% zegt bij goed én slecht weer te barbecueën. Wel wordt mooi weer als grootste reden aangegeven (67%) om de grill tevoorschijn te toveren. Ook gaat het veel mensen om de totale ervaring van het barbecueën. “Wij barbecueën omdat het een beleving en smaak geeft die je in de keuken niet kunt krijgen,” aldus een van de respondenten.

Meer dan de helft doet het om nieuwe gerechten uit te proberen (61%) en omdat ze het een leuke groepsactiviteit vinden (64%). Wanneer bedrijven op zoek gaan naar mogelijke bedrijfsuitjes kunnen ze echter de personeelsbarbecue beter overslaan. Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat mensen het minst graag met hun collega’s barbecueën; slechts 0,2% van alle respondenten doet dit graag met collega’s. Ze kiezen liever voor een BBQ-avond met familie of vrienden.

BBQ-stereotypes

Barbecueënd Nederland is nog altijd vol van stereotypes; het zijn namelijk nog steeds de mannen die het vaakst de plek aan de grill innemen (88%). Toch zegt ook bijna de helft van de vrouwen (50%) steeds vaker het barbecuegereedschap tevoorschijn te halen. In sommige gevallen vindt er ook een goede samenwerking plaats: “Ik zorg voor de mise en place en mijn man bereidt het vlees vervolgens. Een geweldig team dus,” zegt één van de deelnemers aan het onderzoek.

Er is daarnaast naar voren gekomen dat mensen in een relatie het meeste barbecueën. Opmerkelijk is wel dat het de singles zijn die zichzelf als de beste grillmasters zien, en dan met name de vrouwelijke singles. 19% van de vrijgezelle dames geeft aan zichzelf een zeer goede grillmaster te vinden, tegenover 13% van de mannelijke singles. Blijkbaar heeft barbecueën zonder partner ook zo zijn voordelen.

Vlees blijft favoriet tijdens de BBQ

Het zal ook geen verrassing zijn dat de mannen het liefst BBQ vlees op de BBQ leggen; bijna alle mannen (99%) geven aan dat hun voorkeur uitgaat naar vlees. Vrouwen blijken meer behoefte te hebben aan variatie, en zeggen ook graag vis (47%) of groentes (48%) te willen eten tijdens de barbecue. Daarnaast zijn vrijgezellen de grootste viseters, maar bereiden zij de minste vegetarische gerechten tijdens het barbecueën. Wat betreft de vegetarische gerechten staan de samenwonende stellen op de eerste plaats. Ook voor zoetigheid blijkt plaats te zijn tijdens een BBQ-avond: getrouwde stellen zijn de grootste zoetekauwen volgens het onderzoek.

Verschuiving binnen traditie

Ondanks dat de BBQ-stereotypes nog altijd aanwezig zijn, is de traditie wel aan het veranderen. Mensen gaan namelijk steeds meer experimenteren tijdens het barbecueën. Hoewel steaks, spiesjes en spareribs, oftewel Hot & Fast-barbecueën, nog het populairst is, werd duidelijk uit het onderzoek dat mensen ook steeds vaker kiezen voor Low & Slow-barbecueën. Low & Slow is dan ook het populairst onder alle stellen. Wel zijn het vooral de vrouwen die graag experimenteren tijdens het barbecueën; 62% van de getrouwde mannen geeft aan niet te experimenteren tijdens het barbecueën. Hier staat tegenover dat 46% van de vrouwen hier geen behoefte aan heeft.

Luxe  BBQ vleessoorten

Mensen hechten daarnaast steeds meer waarde aan de kwaliteit van het vlees. Ook geven veel deelnemers aan graag te kiezen voor vlees met “een goed verhaal” en wordt er meer waarde gehecht aan diervriendelijkheid en het biologische aspect. Mensen vinden het steeds leuker om te experimenteren met luxe vleessoorten zoals Wagyu, Ibérico en Black Angus. 61% van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan het vlees het liefst bij de slager te halen en 56% gaat voor de online slager. Daar staat dan weer tegenover dat maar 26% naar de supermarkt stapt voor het barbecuevlees. De kant-en-klare vleespakketten van de supermarkt blijken dus vaker te worden overgeslagen.